۱۳۹۳ اسفند ۲۲, جمعه

پیشنهادی برای بهسازی زبان بلوچی



 


برنامه آموزش زبان بلوچی
نهضت عدالت بلوچستان

بنام الله  مقتدر

بتاریخ: 20/ اسفند ماه 1393 شمسی
اقدامی جهت بهسازی زبان بلوچی

دوستان و برادران قابل احترام،

          با عرض سلام و آرزوی صحت و موفقیت برای همه دوستان،  مطلبی در رابطه با بهسازی زبان بلوچی به ذهنم رسید خواستم آن را با برادران  زبان دوست و اهل این کار در میان بگذارم. اگر این روش را بتوانیم با جدیت و حوصله  ادامه دهیم کمک زیادی به بازسازی و بهسازی زبان بلوچی خواهد کرد.  امیدوارم آن دوستانی که تا حد زیادی در این زمینه  کار کرده اند در این برنامه شرکت بفرمایند تا بتوانیم زبان تخریب شده و آسیب دیده بلوچی را با استفاده از همین روش یکدست و آکادمیک کنیم.

        هدف اصلی در این برنامه  بازسازی  زبان بلوچی در درون کشور ایران است که نسلهای اخیر ملت بلوچ در آنجا  بخاطر تحصیل به زبان فارسی زبان مادری خود را تقریبا فراموش کرده اند و یا اصلا یاد نگرفته اند و این مساوی خواهد بود با از دست دادن هویت خدادادی خود که خسارتی بزرگ است و لذا لازم است آنهائی که زبان بلوچی را تا حد زیادی میدانند در این برنامه شرکت بفرمایند و در پیدا کردن لغات فراموش شده بلوچی بذل وقت نمایند.         روش کار به این ترتیب است که تعدادی از لغاتی را که استفاده روزمره دارند بنده به زبان فارسی ارائه میدهم و دوستان معادل بلوچی آن را پیدا کنند و در همین برنامه اعلام نمایند تا مورد بر رسی قرار بگیرند و پذیرفته ترین آنها  به عنوان  لغت رسمی و آکادمیک اعلام شود  تا در نوشته های بعدی و یا در مقالاتی که اهل قلم می نویسند  فقط همین لغات پذیرفته شده بکار رود. با استفاده از همین روش زبان مادری مان به تدریج زنده و یکدست خواهد شد. برای این کار تعدادی زبان دان و زبان دوست بلوچ به عنوان داور انتخاب خواهند شد تا بر درستی و صحت لغات انتخاب شده جهت  استفاده آکادمیک و رسمیت بخشیدن به آنها نظر بدهند تا به عنوان لفات  پذیرفته شده مورد استفاده همگان قرار بگیرند.

        قابل ذکر است که خیلی از لغاتی که  با پیشرفت تکنولوژی و اختراعات جدید وارد زبان های پیشرفته و زنده  دنیا شده اند در زبان بلوچی وجود ندارند و لذا  لازم میشود که زبان دانان بلوج  سعی بفرمایند معادل درست و مناسبی برای  این کلمات پیدا کنند و به مشورت بگذارند تا هیئت داوان بهترین و  مناسب ترین آن را انتخاب نمایند تا برای استفاده آکادمیک رسمیت پیدا کند و پس از آن همه نویسندگان بلوچ از همین کلمات تائید شده توسط هیئت داوران استفاده نمایند تا زبان بلوچی بتدریج و مرور زمان  بطور یکدست و یکنواخت مورد استفاده همگان قرار بگیرد و هرکسی مثل حالا سرخود و بطور پراکنده و دلبخواه لغات غیر مناسب را در نوشته های خود بکار نبرد. دعا بفرمائید که این روش مفید واقع شود.
         برادرانی که فقط  در این زمینه میل همکاری دارند در پیام خصوص فیسبوک با بنده تماس بگیرند.
محتاج دعای خیرتان هستم.

  برادرتان -  محمد آرمیان  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر