۱۳۹۴ آذر ۱۵, یکشنبه

حطاب شماره 13 - اهمیت نام های قومی در زنده نگه داشتن هویت یک ملت

بنام الله مقتدر
خطاب شماره 13 -  اهمیت اسم در شناخت یک ملت
قابل توجه ملت بلوچ که نسبت به هویت خدادادی اش بی توجه بوده است.

          در خطاب قبلی عرض کردم که  اسامی قومی در شناخت  هویت یک ملت چه تاثیر بسزائی دارند و ملت ما متاسفانه در این مورد بسیار مهم بی خبر بوده  و به جای انتخاب اسامی بلوچی  اسامی فارسی بر روی فرزندان خود گذاشته است و با این کار یک پایه مهم از هویت خود را ندانسته شکسته است.  مشاهده شده است که مردم بلوچ از این اسامی فارسی که در ذیل به آنها اشاره میکنم استفاده کرده اند که کار بسیار اشتباهی بوده است  و انسان های عاقل یک عمل  اشتباه را  دوبار تکرار نمی کنند. ای مردم بلوچ بیائید عاقل شویم و از انتخاب اسامی فارسی و اجنبی  بر روی فرزندان خود اجتناب کنیم تا کمکی به زنده کردن هویت مان کرده باشیم.
تعدادی از اسامی مردانه فارسی که بلوچها بر روی فرزندان خود گذاشته اند:
          آرش، آرمان، اردشیر، اشکان، انوش، فرزاد، بهزاد، بهروز، بابک، بامشاد، بهمن، باقر،  رجب،  کورش، داریوش، کیوان، کاووس، کامبیز،  مهران، مجتبی،  مهدی، ایرج، تورج، سیروس، رضا، علیرضا، غلامرضا، خسرو، فریبرز، سیامک، شاهرح، شهریار، شهاب،  شهرام،  شیرزاد، فرحان،  فرهاد، پژمان، پیمان، میلاد ، رامبُد و تعدادی دیگر...
اینهم  تعدادی از اسامی زنانه فارسی که تقریبا اکثر بلوچ ها بر روی فرزندان خود گذاشته اند که کار بسیار اشتباهی بوده است و نسبت به ضرر آن بی خبر بوده اند:
          الهام، الهه، آیدا، آزیتا، فرزانه، پروانه، افسانه،  شیلا، شهلا، ژیلا، نازنین، مهوش، هایده، مهدیه، عهدیه،  بهاره،  زیبا، فریبا، پریوش، پوریا، پونه، میترا، منیژه، مرجان، مهین، شهین، سیمین، سوسن، نسرین، نگین، مهسا، ماندانا، الناز، تهمینه، سودابه، فرح، فرحناز، ثریا و تعدادی دیگر که الان بیادم نمی آید. ...
           اینها اسامی خوبی هستند برای فارس ها که هویت خدادادی شان را آشکار کرده و   زنده نگه میدارد  و اسامی بدی هستند برای بلوچ ها که هویت شان را پنهان و نابود میکند.
         لذا از مردم بلوچ که تا به امروز نسبت  به این قضیه بسیار مهم بی توجه  بوده اند  تقاضا میشود  از این به بعد  توجه بفرمایند و از انتخاب اسامی فوق بر روی فرزندان خود بطور جدی پرهیز نمایند و از اسامی اصیل بلوچی استفاده کنند تا هویت شان نابود نشود. اسامی بلوچی را در پست آینده ان شاء الله برایتان خواهم نوشت.  خودمختار و سر بلند باشید.  ما با اینکار در حال زنده کردن هویت خدادادی و اصیل خود هستیم و میدانیم که دشمنان ما از این کارمان خوششان نمی آید  ولی ما حق داریم در ردیف دیگر ملت های زنده دنیا  بعنوان یک ملت شناخته شویم و کاری به خوش آمدن و یا  بد آمدن کسی نداریم.
خالص ترین احتراماتم را بپذیرید،
محمد آرمیان
دبیر کل : نهضت عدالت بلوچستان ایران

15/ آذرماه/ 1394 شمسی - مطابق با 6/12/2015 میلادی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر