۱۳۹۵ شهریور ۴, پنجشنبه

هویت خدادادی خود را زنده کنیم

بنام الله مقتدر
هویت زدائی توسط  فاشیسم فارسی
          نزدیک به یک  قرن یعنی هشتاد و هشت سال است که حکومت مرکزی ایران بطور سیستماتیک و همراه با جبر کار کرده است تا هویت ملت بلوچ را به تدریج و غیر محسوس  بطور کلی نابود کند و تا حد هشتاد درصد هم در کارش موفق بوده است. نسل امروزی بلوچ در جغرافیای ایران  قادر به حرف زدن خالص به زبان مادری خود نیست  چون در محاوره روزمره بطور نا خودآگاه هشتاد در صد از کلماتی که استفاده میکند فارسی هستند و علت اصلی آن تحصیل نه به زبان مادری بلکه  به زبان فارسی بوده  است و زبان محاوره در رادیو تلویزیون که در خانه های همه موجود است هم به زبان  فارسی می باشد  و بچه های بلوچ  برنامه های کودک را به زبان فارسی می شنوند و بدین ترتیب زبان فارسی بر زبان بلوچی مسلط شده است تا به آن حد که  حالا حرف زدن به زبان اجنبی فارسی برای فرد فرد ملت ما از سر نا آگاهی  یکنوع افتخار به حساب می آید  و اهمیت ندادن به زبان مادری خود یک نوع پیشرفت تلقی میشود  و این عمق نا آگاهی یک ملت نسبت به هویت اصیل و خدادادی خویش است.
          در مورد انتخاب اسامی ملی هم همین طور است  که بدلیل تسلط طولانی مدت  ملت فارس بر ملت بلوچ این نتیجه را بطور غیر محسوس تولید کرده  است که  مردم ما از شهری گرفته تا دهاتی از تحصیل کرده  گرفته  تا  بیسواد همه عاشق اسامی فارسی و غالبا مجوسی شده اند و چنین احساس میشود که  از گذاشتن نام های اصیل ملی خود احساس شرم و خجالت میکنند و آنها را نام های قدیمی به حساب می آورند و نه نام های ملی خود. این عمق نا آگاهی و یکی از عوامل محکومیت این ملت  است!
          فرهنگ و آداب و رسوم فارسی هم  وارد زندگی ملت بلوچ شده است و بلوچ ها همه سعی دارند زندگی خود را به روش آنها تنظیم کنند و افتخار میکنند که  بلوچ نباشند و بلوچ بودن  را یک نوع کسر شأان و عقب ماندگی تصور میکنند و به این میگویند هضم شدن در شکم ملتی دیگر به علت نا آگاهی.
بی خبر ماندن از تاریخ و جغرافیای ملی خود  و علاقه مند نبودن به آن فاز دیگری از نابودی هویت خدادادی است  و مواردی دیگر... از آنجمله نپوشیدن لباس ملی خود در همه جا و نداشتن عشق بخاک و سرزمین خود.
          اما بدانیم که هنوز خیلی دیر نشده است و امکان جبران هست اگر فرد فرد ملت ما متوجه این حقیقت حیاتی بشوند و بی هویتی خود را احساس کنند و به تغییر در وضع موجود همت گمارند و بطور جدی این نواقص ضد هویتی  را از خود بر طرف نمایند کمک بزرگی به زنده کردن هویت اصیل خود کرده اند. ملتی که بعلت نا آگاهی هویت اصیل خود را از دست میدهد بصورت ملتی محکوم تا ابد برده وار در رنج و عذاب زندگی خواهد کرد و در این زمینه هیچ کسی قادر به کمک ملت  ما نیست و این خودمان هستیم که برای بازسازی هویت خود بطور جدی حساس و فعال شویم.  خداوند وضع هیچ قومی را تغییر نمی دهد تا مردم هر قومی نسبت به تغییر وضع نا بسامان خود اقدام نکنند.
از همین امروز انتخاب اسامی بلوچی را بر خود و فرزندان مان شروع کنیم و در محاوره روزمره در بین خود  از آنها استفاده نمائیم  اگر امکان تغییر آن در شناسنامه ها باشد هم اقدام کنیم  و اگر امکانش نیست  فعلا همین قدر هم کافی است که ما با نام های بلوچی و ملی خود یکدیگر را مخاطب قرار دهیم. به امید زنده شدن هویت ملی و خدادادی مان هرچه زودتر عمل تغییر را آغاز نمائیم تا بعنوان یک ملت در کنار ملت های دیگر شناخته شویم و برنامه هویت زدائی فاشیسم مرکز را ناکام نمائیم..
همت انسان ها مدد خدا را بهمراه دارد.
محمد آرمیان
دبیر کل: نهضت عدالت بلوچستان ایران
بتاریخ: 4/شهریور ماه/1395 شمسی

مطابق با:  25/ اوت / 2016 میلادی        

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر