۱۳۹۳ آذر ۱۶, یکشنبه

نماز و اهمیت آن در زندگی مسلمین

بنام الله مقتدر
اهمیت نماز و تاثیر آن در زندگی مسلمین.

بقفم:  محمد آرمیان

        الان در سطح دنیا  تقریبا یک ملیارد وششصد ملیون نفر مسلمان داریم. فکر میکنید از این تعداد چند نفر نماز میخوانند؟ باحتمال قوی نیمی از این جمعیت که مسلمان هستند اصلا نماز نمیخوانند و فقط نام مسلمان را با خود به یدک می کشند. بقیه که نیم دیگر مسلمین را شامل میشوند نماز میخوانند ولی آن را درست نمی خوانند. شاید  پنج درصد یا یک کمی بیشتر و یا کمی کمتر ممکن است نماز را بطور کامل و درست بخوانند طوریکه مقبول بارگاه الهی باشد. این وضعیت یک امر قابل تامل است.

        فرق بین یک مسلمان و یک  کافر نماز است. کافر نماز نمیخواند کافر است وقتیکه یک مسلمان نماز نمیخواند با او چه فرقی دارد؟ کسیکه میگوید لا اله الا الله محمد الرسول الله میشود یک مسلمان. وقتیکه مسلمان شد اولین، قویترین و مهم ترین واجب و فرض برای او نماز به طریقه حتمی مرتبت حضرت محمد رسول الله صل الله و علیه وسلم است. نماز های فرض طبق سنت و روش رسول الله صل الله علیه و سلم  باید با جماعت و در مسجد خوانده شود مگر در صورت خطر و یا سفر که مسجدی در دسترس نباشد. در غیر اینصورت  ما هر چند خود را نماز خوان بدانیم ولی بدانیم که نماز مان در بارگاه الهی درجه قبولیت نخواهد داشت و ما الکی دل خوش داریم که نماز را خوانده و فرض را اداء کرده ایم. روی سخن من در اینجا بیشتر با مجاهدینی است که برای خرید سیب زمینی و گوجه و پیاز و ضروریات دیگر و رفتن به دکتر از خانه خارج میشوند و احساس خطر نمی کنند ولی برای رفتن به مسجد و ادای این فریضه نجات بخش به مسجد نمی روند و در منزل نماز میخوانند و این بهانه ای است که برای خود درست کرده اند. این دسته بدانند که در عمل جهاد  نصرت الله مقتدر شامل حال شان نخواهد شد و تقریبا ول معطل هستند چون اولین و بزرگترین جهاد  جهاد با نفس است اگر انجام نشود جهاد های بعدی فقط جنبه شغلی پیدا خواهد کرد تا از این طریق درآمدی برای زندگی خود داشته باشند.

         بطور عموم  نمازی که قبول بارگاه الهی باشد از فواحش و اعمال منکر و بد جلوگیری میکند. کسیکه نمازش قبول باشد زنا نمی کند،مشروب نمیخورد، دروغ نمی گوید، غیبت نمی کند، دزدی نمی کند، گرانفروشی و احتکار نمی کند و جنس بد را با جنس خوب مخلوط نمی کند و قسم دروغ نمیخورد و کار ربا نمیکند و غیره...

        هرگاه اینگونه اعمال از مسلمانی سر بزند بمعنی اینست که نمازش درست نیست.  در روز قیامت هنگام حساب و کتاب اگر نماز کسی درست و مقبول نباشد  بقیه اعمال نیکی که او در زندگی دنیا انجام داده است به حساب گرفته نمیشود و این گونه  نماز خوان ها اگر مورد بخشش استثنائی الله رحمان و رحیم قرار نگیرند  برای مدتهائی  طولانی به جهنم خواهند رفت  که نقصان و خساره ای بزرگ برای یک انسان است. نمازهای اکثر مان تقریبا  جنبه سنتی ، روایتی و عادتی دارد نه عبادتی. چه خوب است آن تعداد از ما ها  که هنوز نماز نمیخوانیم شروع به نماز خواندن کنیم و آنهائیکه نماز میخوانیم سعی بر درست کردن  نماز های مان نمائیم تا مشمول حمایت و رحمت و نعمتهای نا محدود الله متعال گردیم.

برای درست کردن نماز این چند مورد خیلی لازم است:  وقتیکه به نماز می ایستیم و الله اکبر میگوئیم سعی کنیم بمدت چند دقیقه ای که در نماز هستیم خود را از دنیا و اموراتش فارغ کنیم و با تمام وجود و حضور ذهن در برابر خالق قرار بگیریم و معنی آن آیاتی را که در نماز میخوانیم بدانیم. برای اینکه ذهن مان در نماز از توجه کامل به الله مقتدر خارج نشود و وارد امورات دنیوی نگردد  خیلی لازم است که نگاه مان در دوران نماز فقط به همان جائی باشد که سجده میکنیم. وقتیکه ایستاده ایم نگاه مان به سمت روبرو و مستقیم نباشد بلکه تا آخر فقط و فقط به همانجائی باشد که پیشانی بر زمین می نهیم  در این صورت بتدریج عادت میکنیم که توجه مان فقط بسوی الله باشد. حرکت دادن  دست در دوران نماز مانند دست زدن به سر وصورت و ریش و خاراندن و غیره نماز را ضعیف و حتی باطل میکند پس هیچ حرکتی دیگری  جز حرکات رفتن به رکوع و سجود نباید صورت گیرد.

          نماز در سرنوشت مسلمین اهمیت حیاتی دارد. امروز وقتی که مسلمین را در همه جا ضعیف و تحت ظلم و ستم می بینیم بیشترین دلیل و علتش درست نبودن نماز اکثریتی از مسلمین است. نماز وقتیکه درست نباشد و فقط یک رسم و عادت باشد انسان توکلش بر قدرت خالق متمرکز نخواهد شد در چنین وضعیتی از حمایت و نصرت او متعال محروم خواهد ماند و تبدیل به موجودی بی پشتوانه و ضعیف و ترسو خواهد گشت و از هر کس و ناکسی خواهد ترسید و قدرت دفاعی اش از بین خواهد رفت و در نتیجه اهل ظلم و انسان های بی دین و شیطان پرست به راحتی  بر او مسلط خواهند شد همین وضعی که امروز شاهد آن هستیم. برای اینکه سلطه این شیاطین ظالم را از سر خود برداریم چاره کار اینست که رابطه خود را با خالق مقتدر برقرار و محکم کنیم و این فقط به وسیله نماز درست و توجه کامل به قدرت الله مقتدر امکان پذیر است. بارالها! توفیق مان ده تا نماز های خود را آنقدر درست کنیم که مورد قبول بارگاه احدیت قرار بگیرد و ترس ما را از مخلوقت بزداید. آمین یا رب العالمین.

  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر